Konsolosluk İşlemleri Hakkında Bilgiler, 20.06.2022


VATANDAŞLARIMIZIN DİKKATİNE !

- Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti’ne 15 günden fazla kalmak üzere gelen vatandaşlarımızın giriş yaptıkları tarihten itibaren 15 gün içerisinde Devlet Migrasya Hizmeti’ne başvurmak suretiyle adres kaydı yaptırmaları gerekmektedir. Aksi takdirde ülkeden çıkarken 400 Manata varan para cezası uygulanmaktadır.

- Azerbaycan'a Girişte ve Azerbaycan’dan Çıkışta Türk vatandaşlarının Beraberinde Bulundurabilecekleri Döviz Limitleri:

1- Her giriş ve çıkışta: 1- 1000 (Bin) ABD Doları herhangi bir bildirime tabi değiller.

2- Her giriş ve çıkışta: 1.000-10.000 ABD Doları için tek form doldurulacak.

-Girişte, MUTLAKA gümrük beyanında bulunulacaktır. Mevcut miktar için “Gümrük Beyanname Formu” doldurulacak ve bir nüshası, çıkışta ibraz etmek üzere MUTLAKA alınacaktır. 10.000 ABD Doları veya onun altında bir miktarla çıkış yapılabilir.

3- Her Giriş ve Çıkışta: 10.000 - 1.000.000.000 ve daha fazla miktardaki ABD Doları için 2 Form doldurulacaktır.

Giriş ve çıkışta MUTLAKA beyanda bulunulacaktır. “Gümrük Beyanname Formu” ile Diğer “Özel Gümrük Formu” doldurulacak ve çıkışta ibraz edilmek üzere birer nüshası MUTLAKA alınacaktır.

Not: Beraberinde 1.000.000 ABD Doları ve üstü para bulunduranlar, çıkışlarında yanlarında maksimum 50.000 ABD Doları bulundurabilirler. Geri kalan bakiye ise “banka” aracılığıyla transfer edilecek ve buna ait banka transfer makbuzu gümrük yetkililerine ibraz edilecektir.

Çıkışta, girişte beyan edilen ABD Doları miktarından fazla bir miktar mevcut ise bu fazla miktarın nereden, nasıl temin edildiğine dair belge gümrük yetkililerine ibraz edilecektir.

ÇALIŞMA BELGELERİ

Soru: İşverenlere çalışma belgesi düzenlenebilmesi için gerekli olan belgeler nelerdir?

Cevap:

-Çalışma belgesi müracaat formu

-Pasaportun işlem gören sayfalarının fotokopisi

-Yıllık işgüzar vizesi ve ikamet fotokopisi

-Şirket şahadetnamesi

Not: Yıllık işgüzar vizesi bulunmayanların müracaatları kabul edilmemektedir.

Soru: İşçilere çalışma belgesi düzenlenebilmesi için gerekli olan belgeler nelerdir?

Cevap:

-İş Sözleşmesi (Emek Mukavelesi)

-Pasaport - Kimlik fotokopisi

-Çalışma izni ve ikamet izni fotokopisi

-İşyeri görev yazısı

-Şirket Şahadetnamesi fotokopisi


VATANDAŞLIK BAŞVURULARI

Soru: Yabancıların T.C. vatandaşlığını kazanabilmesinin şartları nelerdir?

Cevap: Aşağıda belirtilen koşullar yerine getirildiği takdirde Türk vatandaşlığına müracaat edebilirsiniz:

1) Türk vatandaşıyla evli olmanız (evlilik tarihinden 3 yıl sonra müracaat edebilirsiniz)

2) Türkiye’de kanuni olarak (oturma veya çalışma izni, ikamet teskeresi) kesintisiz 5 yıl ikamet etmeniz (başvuru için aranan ikamet süresi içinde toplam altı ayı geçmemek üzere Türkiye dışında bulunulabilir)

Türkiye'de doğan ve yabancı ana ve babasından dolayı doğumla herhangi bir ülkenin vatandaşlığını kazanamayan çocuk, doğumdan itibaren Türk vatandaşıdır.

Bir Türk vatandaşı tarafından evlat edinilen ergin olmayan kişi ilgili makamlarca uygun görüldüğü takdirde, karar tarihinden itibaren Türk vatandaşlığını kazanabilir.

Soru: T.C. vatandaşlığına geçmek için hangi belgeler gereklidir?

Cevap:

-T.C. vatandaşının nüfus kayıt örneğinin aslı ve nüfus cüzdanı ve fotokopisi

-Yabancı vatandaşın şahsiyet vesikası, doğum hakkında şahadetnamesi ile adli sicil kaydının noterden tercümesi (Apostille yapılmış) ve fotokopisi

-Varsa evliliklerinden olma çocuklarının nüfus cüzdanları ve fotokopileri

- Vatandaşlık almak istediği Azerbaycan vatandaşından olma reşit olmayan çocuğun doğum hakkında şahadetnamesinin noterden tecümesi (Apostille yapılmış) ve fotokopisi

-Uluslararası aile cüzdanın, varsa nikâh hakkında şahadetnamelerinin asılları ve fotokopileri

-Başvuru sahiplerinin 4'er adet fotoğrafları

Sözkonusu belgelerle Başkonsolosluğumuz Konsolosluk Şubesine müracaat edilir ve mülakat için randevu verilir.

Soru: T.C. vatandaşlığından hangi şartlar altında çıkılır?

Cevap: Türk vatandaşlığından çıkmak için izin isteyen kişilere aşağıdaki şartları taşımaları halinde Bakanlıkça çıkma izni veya çıkma belgesi verilebilir.

- Ergin ve ayırt etme gücüne sahip olmak

- Yabancı bir devlet vatandaşlığını kazanmış olmak veya kazanacağına ilişkin inandırıcı belirtiler bulunmak

- Herhangi bir suç veya askerlik hizmeti nedeniyle aranan kişilerden olmamak

- Hakkında herhangi bir mali ve cezai tahdit bulunmamak

ASKERLİK İŞLEMLERİ


Yurtdışında işçi, işveren, meslek veya sanat mensubu ya da gemi adamı statüsünde askerlik erteleme başvurusu ile ilgili esaslara 7179 sayılı Askerlik Kanunu ve Askeralma Yönetmeliğinde yer verilmektedir.

Askerlik çağı her erkeğin nüfus kütüğünde yazılı olan yaşına göredir ve 20 yaşına girdiği senenin Ocak ayının birinci gününde başlar. Bu çerçevede, askerlik işlemlerinin yürütülmesinde yaş hesabı yapılırken gün/ay/yıl olarak “doğum tarihi” değil “doğum yılı” esas alınır.

Yurtdışı Erteleme Yararlanma Şartları

(1) Türkiye Cumhuriyeti tarafından tanınmış yabancı ülkelerde;

a) Çalışma iznini de ihtiva eden oturma izni veya doğrudan çalışma iznine sahip olarak işçi, işveren, meslek veya sanat mensubu statülerinden biri ile bulunanlar,

b) Yabancı bandıralı gemilerde gemi adamı statüsünde çalışıyor olanlar,

c) Tabiiyetinde bulunduğu yabancı ülkelerde ikamet eden çok vatandaşlık hakkına sahip olanlar,

durumlarını ispata yarayan belgeler ile bağlı bulundukları Türk Konsolosluklarına başvurmaları halinde askerlikleri, 63 üncü maddede belirtilen esaslara uygun olarak 35 yaşını tamamladıkları yılın sonuna kadar ertelenebilir.

(2) Erteleme şartlarını taşıyanların;

a) Doğum yılına göre 35 yaşında veya öncesinde bulunması,

b) Yabancı ülkelerde resmi görevli olarak bulunmaması,

c) Dövizli askerlik hizmeti dışında diğer askerlik hizmetlerinden biri ile fiili askerlik hizmetine başlamamış olması,

gerekir.

Yurtdışı Erteleme Başvuru Esasları

(1) Yabancı ülkelerde; ilticacı, kaçak işçi ve sığınmacı olarak bulunanların, bu durumlarını sona erdirmedikçe erteleme başvuruları kabul edilmez.

(2) Kendisi resmi Devlet görevlisi sıfatı taşımamasına rağmen; eşinin veya birinci derece kan ve kayın hısımlarının görevinden dolayı diplomatik, hizmet veya hususi pasaport sahibi olan yükümlülerden Kanunda öngörülen kendilerine işçi, işveren veya meslek sanat mensubu statüsünü sağlayan iltica başvurusu dışında elde ettikleri çalışma iznini ihtiva eden oturma izni veya doğrudan çalışma izin belgesini ibraz edenlerden umuma mahsus pasaport sahibi olmaları istenmez.

(3) Yükümlülerin yurda giriş ve çıkış tarihleri kontrol edilirken, “girişi olmayan çıkışlar” ve “çıkışı olmayan girişler” ile aynı güne ait giriş ve çıkışlar dikkate alınmaz. Kayıtlarda, yurt dışına çıkışın ya da girişin olmadığı belirlense bile, yurda giriş veya çıkış yaptığını gösteren kullanılmış seyahat bileti, pasaport giriş-çıkış kaşesi, yurt içinde ya da yurt dışında muayene veya tedavi gördüğünü gösteren rapor veya benzeri belgeler ile kanıtlayabilenlerin işlemleri, yapılan tespit doğrultusunda yürütülür.

(4) Aile Birleşimi Anlaşmaları çerçevesinde yabancı bir ülkede kendilerine ikamet etme ve çalışma hakkı verilmesi taahhüt edilenlerin askerlikleri, iltica başvurusu dışında elde ettikleri ve kendisine yabancı ülkede işçi statüsü sağlayan çalışma iznini ihtiva eden oturma veya doğrudan çalışma izni alıncaya kadar başvuru yılını takip eden yılın sonuna kadar 35 yaşını geçmemek üzere birer yıllık sürelerle en çok üç kez bağlı bulundukları Türk Konsoloslukları aracılığı ile askerlik şubelerine başvurmalarını müteakip ertelenebilir. Müracaatı, yükümlünün ikamet veya çalışma hakkı verileceği taahhüt edilen ülkede yaşayan eşi veya birinci dereceden kan ve kayın hısımları yapabilir. Bu şekilde yapılan müracaatlarda; yükümlü adına müracaat edenin çalışma iznini de ihtiva eden oturma izni veya çalışma izni bulunduğunu gösteren belgelerin ve yükümlü ile yakınlık derecesini ispata yarayan evlilik belgesi veya vukuatlı nüfus kayıt örneğinin de yükümlüye ikamet ve çalışma hakkı verileceğini taahhüt eden yabancı ülke makamları tarafından düzenlenmiş belge ile birlikte ibraz edilmesi zorunludur.

(5) Yoklama kaçağı veya bakaya olarak yurt içinde aranırken askerlik şubelerine teslim edilen veya kendiliğinden müracaat eden yükümlülerin herhangi bir yaş sınırı aranmadan, dövizle askerlik hizmeti kapsamından çıkarılanların ise yeniden dövizle askerlikten yararlanma hakkı bulunmadığından 35 yaş sınırı dikkate alınarak, yabancı bir ülkede oturma veya çalışma iznine sahip olduklarının pasaport, oturma veya çalışma izin belgesi, yabancı ülke pasaportu veya kimlik kartı ya da Türk Konsoloslukları aracılığı ile kanıtlanmasını müteakip askerlik işlemleri bir defaya mahsus üç ay süreyle geçici olarak ertelenir.

(6) Yurt dışında öğrenciliğine bağlı olarak ikametine izin verilmiş olanların bu madde kapsamında erteleme işlemleri yapılmaz. Ancak, mevcut oturma veya çalışma izinlerinin kendilerine Kanunda belirtilen işçi, işveren veya bir meslek ya da sanat mensubu statülerini sağlaması ve diğer yararlanma şartlarını da taşımaları halinde erteleme işlemi yapılabilir.

Yurtdışı Erteleme Süresinin Tespiti

Türk Konsolosluklarınca erteleme başvuruları kabul edilen yükümlülerin her türlü askerlik işlemleri, 35 yaşını geçmeyecek şekilde, iltica başvurusu dışında elde ettikleri;

a) Süresiz çalışma iznini de ihtiva eden oturma izni veya doğrudan çalışma iznine sahip olanlar ile ikamet eden ve çok vatandaşlık hakkına sahip olan yükümlülerin ertelemeleri, başvurularının kabulünü müteakip doğum yılına göre 35 yaşını tamamlayacakları yılın 31 Aralık tarihine kadar,

b) Süreli çalışma iznini de ihtiva eden oturma veya çalışma izinlerinden uzun olanının bitim tarihini takip eden yılın 31 Aralık tarihine kadar,

ertelenebilir.

Yurtdışı Ertelemenin İptali

(1) Erteleme başvurusu kabul edilenlerden;

a) Yararlanma şartlarını oluşturmadıkları halde başvuruları yanlışlıkla kabul edilenlerin,

b) Kendi istekleri ile yararlanma hakkından vazgeçenlerin,

c) Türk vatandaşlığından izinle çıkan veya Türk vatandaşlığı kaybettirilenlerin,

ç) Türk bandıralı gemilerde çalışanların,

d) Türkiye Cumhuriyeti’nin resmi görevlisi sıfatıyla yurt dışında bulunanların,

e) Oturma veya çalışma izni iptal edilenlerin veya oturma veya çalışma iznini yeniletmeyenlerin,

f) Müracaatına ait belgelerde sahtecilik veya resmi belgenin düzenlenmesinde yalan beyanda bulunarak idareyi yanıltmak suretiyle erteleme başvurusunda bulunduğu anlaşılanların,

g) Dövizle askerlik dışında diğer askerlik hizmet şekillerinden biri ile askerlik hizmetine başlayanların,

ğ) Askerliğe elverişsiz hale gelenlerin,

h) Vefat edenlerin,

ı) Yurda kesin dönüş yapan veya sınır dışı edilenlerin,

i) Başvuru tarihi ile ertelemenin sona erdiği tarih arasında bir takvim yılında toplam olarak 184 gün ve daha fazla süreyle yurt içinde kalanların,

ertelemeleri iptal edilir.

Yurtdışı Yeniden Erteleme Esasları

(1) “Yurtdışı Ertelemenin İptali” başlığının (a), (b), (c), (ç), (d) ve (e) maddelerinde belirtilen nedenlerden dolayı askerlik ertelemeleri iptal edilenler, yararlanma şartlarını yeniden haiz oldukları takdirde erteleme hakkından yararlanabilirler.

(2) Bulunduğu ülkede meydana gelen savaş, genel hayatı olumsuz etkileyen toplumsal olaylar, doğal afet, salgın hastalık ve benzeri zorunlu nedenlerden dolayı yurda dönen ve erteleme dönemi içinde yer alan bir takvim yılında toplam olarak 184 gün ve daha fazla süreyle yurt içinde kalanların ertelemeleri, tabi oldukları yaş sınırını geçmemek üzere yükümlünün yurda döndüğü yılı takip eden yılın sonuna kadar iptal edilmez.

Yurtdışı Erteleme İle İlgili Yükümlülerce Yapılacak İşlemler

(1) Yurt dışı ertelemesinden ilk kez yararlanmak isteyen yükümlüler gerekli başvuru belgeleriyle birlikte bizzat, müteakip (yeniden) ertelemelerde ise bizzat veya posta yoluyla Türk Konsolosluklarına başvururlar.

(2) Gemi adamları ilk ve müteakip (yeniden) ertelemelerde Türk Konsolosluklarına bizzat başvururlar.

(3) Yükümlülerin yararlanma şartlarını kaybetmeleri veya erteleme süresi içinde Kanunun başka bir maddesi gereğince askerlik erteleme talebinde bulunmaları halinde, erteleme işleminin sonlandırılması için doğrudan veya Türk Konsoloslukları vasıtasıyla askerlik şubelerine müracaat etmeleri gerekir.

GEMİ ADAMLARININ İŞLEMLERİNİ YAPMAYA YETKİLİ TEMSİLCİLİKLER

S.NU.

ÜLKE

TEMSİLCİLİK ADI

1

ALMANYA

Berlin, Hamburg, Hannover

2

AMERİKA

Los Angeles, New York

3

ANGOLA

Luanda

4

AR JANTIN

Buenos Aires

5

ARNAVUTLUK

Tiran

6

AVUSTRALYA

Sidney, Melburn

7

BELÇİKA

Anvers

8

BAHREYN

Manama

9

BİRLEŞİK ARAP EM.

Dubai

10

BREZİLYA

Sao Paulo

11

BULGARİSTAN

Burgaz

12

CEZAYİR

Cezayir

13

ÇIN HALK CUM.

Şanghay, Hong Kong

14

DANİMARKA

Kopenhag

15

FİLDİŞİ SAHİLİ

Abidjan

16

FILIPINLER

Manila

17

FRANSA

Marsilya

18

GAMBİYA

Banjul

19

GÜRCİSTAN

Batum

20

HIRVATİSTAN

Zagreb

21

Hindistan

Mumbai

22

HOLLANDA

Rotterdam

23

IRAK

Basra

24

INGİLTERE

Londra

25

İSPANYA

Barcelona

26

İSRAİL

Tel Aviv

27

JAPONYA

Tokyo

28

KATAR

Doha

29

LETONYA

Riga

30

MALTA

Valetta

31

MEKSIKA

Meksika

32

MOZABİK

Maputo

33

MISIR

İskenderiye

34

PAKİSTAN

Karaçi

35

PORTEKİZ

Lizbon

36

ROMANYA

Köstence

37

RUSYA

Novorossisk

38

SENEGAL

Dakar

39

SİNGAPUR

Singapur

40

SURİYE

Halep

41

SUUDİ ARABİSTAN

Cidde

42

TAYLAND

Bangkok

43

TUNUS

Tunus

44

UKRAYNA

Odesa

45

VENEZÜELLA

Karakas

46

YEMEN

Sana

47

YENİ ZELANDA

Wellington

48

YUNANİSTAN

Atina Pire, Selanik, Rodos

ÖĞRENCİ STATÜSÜNDE ASKERLİK ERTELEME BAŞVURUSU:

Yurt dışında öğrenci statüsünde askerlik erteleme başvurusu ile ilgili esaslara 7179 sayılı Askerlik Kanunu ve Askeralma Yönetmeliğinde yer verilmektedir.

Askerlik çağı her erkeğin nüfus kütüğünde yazılı olan yaşına göredir ve 20 yaşına girdiği senenin Ocak ayının birinci gününde başlar. Bu çerçevede, askerlik işlemlerinin yürütülmesinde yaş hesabı yapılırken gün/ay/yıl olarak “doğum tarihi” değil “doğum yılı” esas alınır.

Öğrenci Erteleme Esasları:

Yurtdışında lise ve dengi okullarda okuyan öğrencilerin askerlikleri 22 yaşını, mesleki veya teknik lisede okuyanlar için 25 yaşını dolduracakları yılın 31 Aralık tarihini geçmemek kaydıyla, mezun oluncaya veya ilişikleri kesilinceye kadar yoklamaları yapılmadan ertelenir.

Yüksek öğrenim (önlisans/lisans/yüksek lisans/doktora) yapmak amacıyla yurtdışına giden öğrencilerin askerliklerini erteleyebilmeleri için öncelikle öğrenciliklerinin bağlı oldukları Dış Temsilciliğimizdeki varsa Eğitim Müşavirliği/Ataşeliği tarafından; yoksa doğrudan Dış Temsilciliğimiz tarafından tanınması gerekir. YÖK tarafından tanınmayan okullarda eğitim görenlerin askerlikleri öğrenciliklerine bağlı olarak ertelenemez.

Yurtdışında fakülte ve yüksek okullar ile meslek yüksekokullarında okuyan öğrencilerin askerlikleri 28 yaşını dolduracakları yılın 31 Aralık tarihini geçmemek kaydıyla, mezun oluncaya veya ilişikleri kesilinceye kadar yoklamaları yapılmadan ertelenir.

Yurtdışında yüksek lisans yapanların askerlikleri azami 3 yıl süre ile 32 yaşını dolduracakları yılın 31 Aralık tarihine kadar ertelenebilir.

Yurtdışında doktora yapanların askerlikleri azami 6 yıl süre ile 35 yaşını dolduracakları yılın 31 Aralık tarihine kadar ertelenebilir.

Öğretim Kurumlarından Terk, İlişiği Kesilen veya Mezun Olanların Ertelemeleri

Yükümlülerin askerlikleri, istekleri halinde, mezuniyet veya ilişik kesme tarihinden itibaren yoklamaları yapılmadan;

a) Lise veya dengi okuldan mezun olanların 3 yıl,

b) Mesleki ve teknik liselerden mezun olanların 6 yıl,

c) Fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokullarından ilişikleri kesilenler ile bu okullardan mezun olanların 2 yıl,

ç) Dört yıl ve daha uzun süreli yükseköğretim kurumlarından mezun olanların mezuniyet tarihinden itibaren 2 yıl, denklik işlemlerinin tamamlanamaması durumunda, denklik onay birimine başvuru tarihinden itibaren ilave 1 yıl,

d) Yüksek lisans eğitimini tamamlayanlara 1 yıl, denklik işlemlerinin tamamlanamaması durumunda, denklik onay birimine başvuru tarihinden itibaren ilave 1 yıl,

süreyle ertelenir. Bu erteleme süreleri; lise veya dengi okul mezunları için 22 yaşını, mesleki ve teknik lise mezunları için 25 yaşını, fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokullarından ilişikleri kesilenler ile bu okullardan mezun olanlar için 28 yaşını, 4 yıl ve daha uzun süreli yükseköğretim kurumu mezunları ile denklik işlemlerini tamamlayabilmeleri için 1 yıllık erteleme süresi verilenler için 32 yaşını tamamladıkları yılın sonunu geçemez.

(2) Yurt dışı yükseköğretim kurumları mezunlarının erteleme süreleri hiçbir şekilde lisans mezunlarının mezuniyet tarihinden itibaren 3 yılı, yüksek lisans mezunları için mezuniyet tarihinden itibaren 2 yılı geçemez.

Öte yandan, öğrenim görmek amacıyla sonradan yurt dışına çıkmayıp, yurtdışında doğduğu veya yaşadığı için işçi, işveren, gemi adamı ya da meslek veya sanat mensubu statüsünde çalışma iznini de ihtiva eden oturma izni veya doğrudan çalışma iznine sahip olup, halen öğrenci olanların askerlik ertelemelerinin “öğrenci” statüsünde değil “işçi, işveren, meslek veya sanat mensubu ya da gemi adamı” statüsünde yapılması gerekmektedir.

DÖVİZLE ASKERLİK BAŞVURUSU:

Dövizle askerlik başvurusu ile ilgili esaslara 7179 sayılı Askerlik Kanunu ve Askeralma Yönetmeliğinde yer verilmektedir.

Dövizle Askerlikten Yararlanma Esasları

  1. Dövizle askerlik hizmetinden yararlanma şartları aşağıda belirtilmiştir:

a) Milli Savunma Bakanlığınca verilen uzaktan eğitimi tamamlamış olmak. (https://dovizle.msb.gov.tr/adresi üzerinden erişim sağlanabilir)

b) Türkiye Cumhuriyeti tarafından tanınmış yabancı ülkelerde iltica başvurusu dışında yabancı ülke mevzuatına uygun bir şekilde elde ettikleri çalışma iznini de ihtiva eden oturma izni veya doğrudan çalışma iznine sahip olarak işçi, işveren, meslek ya da sanat mensubu statüsüne veya bir iş sözleşmesine bağlı olarak yabancı bandıralı gemilerde gemi adamı cüzdanında yazılı mesleğini icra eden gemi adamı statülerini haiz olarak yurt içinde geçirilen süreler hariç olmak üzere en az toplam üç yıl (1095 gün) süre ile fiilen çalışmış olmak.

c) Dövizle askerlik hizmeti dışında diğer askerlik hizmetlerinden biri ile askerlik hizmetine başlamamış olmak.

ç) Yurt dışında ikamet eden ve çok vatandaşlık hakkına sahip olanlar ile yurt dışında doğup yurt dışında ikamet eden ve süresiz ikamet iznine sahip olanlar için ise, yurt içinde geçirilen süreler hariç olmak üzere en az üç yıl (1095 gün) süre ile fiilen yabancı ülkede bulunmuş olmak.

d) Kanunda belirtilen döviz miktarını peşin ödemek.

(2) Yükümlülerin Kanunda belirtilen şart ve statülere uygun olarak birden fazla ülkede çeşitli zaman aralıkları dâhilinde çalıştıkları süreler, belgelendirilmesi kaydıyla çalışma ve bulunma sürelerinden sayılır. Çok vatandaşlık hakkına sahip vatandaşların yalnızca tabiiyetindeki ülkelerde bulundukları süreler bulunma süresinden sayılır. Yurt dışında doğup yurt dışında ikamet eden ve süresiz ikamet iznine sahip olan vatandaşların ise süresiz ikamet iznine sahip oldukları ülkelerde bulundukları süreler bulunma süresi olarak kabul edilir. Başvuru tarihinden önce yararlanma şartlarını sağlamış olanların işlemleri dövizle askerlik hizmeti kapsamında yürütülür.

(3) Dövizle askerlik hizmetinden yararlanmak üzere başvuranlardan yurt dışında fiilen çalıştıkları veya bulundukları süre içerisinde;

a) İşçi, işveren, bir meslek veya sanat mensupları ya da gemi adamlarının;

1) Ücret veya maaşının yurt içinden transfer edildiği,

2) Yabancı ülkelerde resmî görevle bulunduğu,

3) Geçerli oturma çalışma izninin olmadığı ya da oturma veya çalışma iznini iltica nedeniyle aldığı,

4) Gemi adamı cüzdanı ve geçerli bir iş sözleşmesinin bulunmadığı veya Türk bandıralı gemilerde çalıştığı,

5) Yurt içinde geçirdiği,

6) Yararlanma şartlarından herhangi birini taşımadığı,

b) Çok vatandaşlık hakkına sahip olanların;

1) Yurt içinde geçirdiği,

2) Yabancı ülkelerde resmi görevle bulunduğu,

3) Yabancı ülke vatandaşlığını kazanmadan önce oturma veya çalışma iznine sahip olmadığı ya da yabancı ülke vatandaşlığının bulunduğu ülke dışındaki başka bir yabancı ülkede oturma veya çalışma iznine sahip olmadan çalıştığı ya da bulunduğu,

4) Yararlanma şartlarından herhangi birini taşımadığı,

tespit edilen süreleri çalışma veya bulunma süresinden sayılmaz.

c) Yurt dışında doğup yurt dışında ikamet eden ve süresiz ikamet iznine sahip olanların;

1) Yurt içinde geçirdiği,

2) Yabancı ülkelerde resmi görevle bulunduğu,

3) Süresiz ikamet iznine sahip olmadığı ya da süresiz ikamet iznine sahip bulunduğu ülke dışındaki başka bir yabancı ülkede oturma veya çalışma iznine sahip olmadan çalıştığı ya da bulunduğu,

tespit edilen süreleri çalışma veya bulunma süresinden sayılmaz.

(4) Dövizle askerlik hizmeti başvurularının kabul edilmesine esas teşkil eden çalışma süresi hesaplanırken;

a) Herhangi bir işyerinde çalışmayarak işsizlik sigortası alan veya kendisine ait mülklerin kira ya da benzeri gelirle geçimini sağlayanların,

b) Malûliyet yardımı alanların,

c) Eşi çalıştığından ya da ikamet edilen hanenin toplam geliri yeterli olduğundan kendisine işsizlik veya malûliyet yardımı ödenemeyenlerin,

ç) Resmî kurumlardan sosyal yardım alarak geçimlerini sağlayanların,

bu durumlarını ispata yarayan belgeleri ibraz etmeleri halinde, bu sürelerin tamamı fiilen çalışma süresine dahil edilir.

(5) Çok vatandaşlık hakkına sahip olanların yabancı ülke vatandaşlığını kazanmadan önce oturma veya çalışma iznine sahip oldukları süreler bulunma süresine dâhil edilir.

(6) Yurt dışında doğup yurt dışında ikamet eden ve süresiz ikamet iznine sahip olanların doğduğu yabancı ülkede süresiz ikamet izni almadan önce oturma veya çalışma iznine sahip oldukları süreler bulunma süresine dâhil edilir.

(7) Yükümlülerin yurda giriş ve çıkış tarihleri kontrol edilirken, “girişi olmayan çıkışlar” ve “çıkışı olmayan girişler” ile aynı güne ait giriş ve çıkışlar dikkate alınmaz. Kayıtlarda, yurt dışına çıkışın ya da girişin olmadığı belirlense bile, yurda giriş veya çıkış yaptığını gösteren kullanılmış seyahat bileti, pasaport giriş-çıkış kaşesi, yurt içinde ya da yurt dışında muayene veya tedavi gördüğünü gösteren rapor veya benzeri belgeler ile kanıtlayabilenlerin işlemleri, yapılan tespit doğrultusunda yürütülür.

(8) Yabancı ülkelerde faaliyet gösteren Türk şirketlerinde çalışanların Kanunda belirtilen statüleri haiz olmaları, çalıştıkları işyerinin ticari faaliyette bulunma ve gelir elde etme izninin olması, ücret ve maaşlarının bu ülkede elde edilen gelirden ve döviz olarak ödenmesi kaydıyla kabul edilir.

(9) Yabancı bir ülkeye iltica talebiyle sığınanlar ile yabancı ülkede oturma veya çalışma izni bulunmadığından kaçak olarak yaşayanların ya da yabancı ülkelerde resmi görevli olarak bulunanların bu durumlarını sonlandırıp Kanunda yazılı işçi, işveren, meslek veya sanat mensubu, gemi adamı ya da çok vatandaşlık hakkını kazanmadıkça dövizle askerlik hizmeti başvuruları kabul edilmez. Yurt dışında doğup yurt dışında ikamet eden ve çok vatandaşlık hakkına sahip olmayanların süresiz ikamet izni olmadıkça dövizle askerlik hizmeti başvurularında çalışma süresi aranır. Bunlardan gerekli yararlanma şartlarını oluşturanların çalışma süreleri hesap edilirken, iltica talebiyle sığınanlar ile yabancı ülkede oturma veya çalışma izni bulunmadığından kaçak olarak yaşayanların ya da yabancı ülkelerde resmi görevli olarak bulunanların bu statülerde bulundukları süreler çalışma ve bulunma sürelerine dâhil edilmez.

(10) Başvuru tarihi itibarıyla geçerli bir pasaport ibraz edemeyenlerin başvuruları kabul edilmez.

(11) Aile Birleşimi Anlaşmaları kapsamında askerlikleri ertelenen yükümlülerin oturma veya çalışma izni olmadan çalıştıkları süreler, dövizle askerlik hizmeti için gerekli çalışma süresinden sayılmaz.

(12) Dövizle askerlik hizmeti başvurusunun gerçekleşmesi için, uzaktan eğitim programının tamamlanması, başvuruya esas teşkil eden evrakın Türk Konsolosluğuna ibraz edilmesi, Türk Konsolosluklarınca yapılacak inceleme neticesinde hak sahibi olduklarının tespit edilmesi, Kanunda öngörülen dövizin ödenmesi ve haklarında dövizle askerlik başvuru belgesinin tanzim edilmesi gerekir. Uzaktan eğitim programının tamamlanması ve/veya ödemede bulunulması dövizle askerlik başvurusunun tamamlandığı anlamına gelmez.

(13) Yurt dışında öğrenciliğine bağlı olarak ikametine izin verilmiş olanlar dövizle askerlik hizmetinden yararlanamaz. Ancak, mevcut oturma veya çalışma izinlerinin kendilerine Kanunda belirtilen işçi, işveren veya bir meslek ya da sanat mensubu statülerini sağlaması ve diğer yararlanma şartlarını da taşımaları halinde dövizle askerlik hizmetinden yararlanabilir.

(14) 21/6/1927 tarihli ve 1111 sayılı mülga Askerlik Kanunu uygulamaları gereğince dövizle askerlik kapsamından çıkarılanlar yeniden dövizle askerlik hizmetinden yararlanamazlar.

(15) Seferberlik ve savaş hâlinde bu madde hükümleri uygulanmaz.

Döviz Ödeme Esasları

(1) Dövizle askerlik hizmetinden faydalanacak yükümlülerin ödeyeceği miktar, Kanunun 39. maddesi uyarınca TL cinsinden belirlenen tutarın (bu tutar her yılın 1 Ocak-30 Haziran ve 1 Temmuz-31 Aralık tarihlerinde geçerli olacak şekilde yılda 2 kez belirlenmektedir) Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankasınca döviz miktarının yatırılacağı gün tespit edilen döviz alış kuruna göre Avro karşılığı veya Avro karşılığı kadar konvertibl yabancı ülke parasıdır.

(2) Avro para birimini kullanmayan ancak paraları konvertibl olan yabancı ülkelerde bulunanlar, Askeralma Genel Müdürlüğünce belirlenen Avro dışındaki konvertibl döviz tutarını öderler.

(3) Paraları konvertibl olmayan ülkelerde çalışan yükümlüler de belirlenen konvertibl döviz miktarlarından herhangi biri ile ödemede bulunabilirler.

(4) Yapılan ödemeler, Dışişleri Bakanlığınca Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasında Hazine adına açılacak özel döviz hesabına Avro olarak kaydedilir. Bu tutarlar Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca transfer tarihindeki döviz alış kuru üzerinden Türk Lirasına çevrilerek Hazine ve Maliye Bakanlığı Merkez Saymanlığı hesabına aktarılır ve bütçeye gelir kaydedilir.

(5) Döviz tahsilâtı ve özel döviz hesabına aktarılması ile ilgili oluşacak transfer ücreti ve diğer masraflar yurt dışı temsilcilikler tarafından yükümlülerden tahsil edilir. Transfer ücreti ve diğer masraflar, Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Dışişleri Bakanlığınca belirlenir.

(6) Dövizle askerlik hizmeti kapsamında yapılan döviz ödemelerinin tahsilatı ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasında Hazine adına açılmış özel döviz hesabına aktarılması işlemleri Dışişleri Bakanlığınca yapılır.

(7) Yükümlüler dövizle askerlik ödemelerini peşin olarak yapar.

Dövizle Askerlik Başvurusunun İptalini Gerektiren Durumlar

(1) Dövizle askerlik hizmetinden yararlanmak üzere yaptıkları başvuruları kabul edilenlerden çalışma veya bulunma süresi içerisindeki;

a) İşçi, işveren, bir meslek veya sanat mensupları ya da gemi adamlarının;

1) Ücret veya maaşının yurt içinden transfer edildiği,

2) Yabancı ülkede resmî görevle bulunduğu,

3) Geçerli bir oturma çalışma izni olmadığı ya da oturma veya çalışma iznini iltica nedeniyle aldığı,

4) Gemi adamı cüzdanı ve geçerli bir iş sözleşmesinin bulunmadığı veya Türk bandıralı gemilerde çalıştığı,

5) Yurt içinde geçirdiği,

süreler düşüldükten sonra toplam çalışma süreleri üç yıllık (1095 günlük) süreden az olduğu,

6) Dövizle askerlik hizmeti dışında diğer statülerde fiilî askerlik hizmetine başladığı,

7) Müracaatına ait belgelerde sahtecilik veya resmi belgenin düzenlenmesinde yalan beyanda bulunarak idareyi yanıltmak suretiyle dövizle askerlik başvurusunda bulunduğu,

8) Ödenmesi gereken döviz miktarını ödemediği,

9) Yararlanma şartlarından herhangi birini taşımadığı,

sonradan anlaşılanlar,

b) Çok vatandaşlık hakkına sahip olanlardan;

1) Ödenmesi gereken döviz miktarını ödemediği,

2) Dövizle askerlik hizmeti dışında diğer statülerde fiilî askerlik hizmetine başladığı,

3) Yararlanma şartlarından herhangi birini taşımadığı,

4) Müracaatına ait belgelerde sahtecilik veya resmi belgenin düzenlenmesinde yalan beyanda bulunarak idareyi yanıltmak suretiyle dövizle askerlik başvurusunda bulunduğu,

5) Yurt içinde geçirdiği veya yabancı ülkede resmî görevle bulunduğu ya da yabancı ülke vatandaşlığını kazanmadan önce oturma ve çalışma iznine sahip olmadıkları süreler düşüldükten sonra toplam bulunma süreleri üç yıllık (1095 günlük) süreden az olduğu,

sonradan tespit edilenler dövizle askerlik hizmetinden faydalanamazlar. Bu durumda bulunan yükümlülerin müracaatları nüfusa kayıtlı oldukları askerlik şubesince iptal edilir.

(2) Türk Konsolosluklarınca bu madde kapsamında olduğu tespit edilenlerin kimlik bilgileri başvurularının iptali için nüfusa kayıtlı oldukları askerlik şubesine bildirilir.

(3) Dövizle askerlik hizmeti dışında diğer statülerde fiilî askerlik hizmetine başlayanlar ve müracaatına ait belgelerde sahtecilik veya resmi belgenin düzenlenmesinde yalan beyanda bulunarak idareyi yanıltmak suretiyle dövizle askerlik başvurusunda bulunduğu anlaşılanlar hariç diğer nedenlerle başvurusu iptal edilenler, yararlanma şartlarını sonradan sağlamaları halinde dövizle askerlik hizmetinden faydalanabilirler. Bunların ödedikleri toplam döviz tutarı, ödeyecekleri miktardan düşülür.

(4) Başvuru ve ödeme işlemlerini tamamladıktan sonra dövizle askerlik hizmeti kapsamından çıkarılmalarını talep edenlerin bu istekleri kabul edilmez.

(5) Başvurusu kabul edilmeyen ya da başvurusu iptal edilen yükümlülerin askerlik işlemleri tabi oldukları statülerine göre yürütülür.

Dövizle Askerlik Geri Ödeme Esasları

(1) Döviz ödemesinde bulunanlardan;

a) Başvurusu kabul edilmeyen veya iptal edilenlerin,

b) Öngörülen döviz tutarlarından fazla ödemede bulunanların,

c) Başvuruları olmadığı halde ödeme yaptıkları tespit edilenlerin,

ödedikleri dövizler talepleri halinde kendilerine, vekillerine, vasilerine veya kanuni mirasçılarına iade edilir.

(2) Geri ödeme ile ilgili başvurular; yurt içinde yükümlünün kayıtlı olduğu askerlik şubesine, yurt dışında ise askerlik şubelerine iletilmek üzere Türk Konsolosluklarına yapılır. Yükümlüler dilekçelerinde; yurt içinde kendi adlarına açılan Türk Lirası hesaplarının IBAN’ını, Türkiye Cumhuriyeti kimlik numaralarını ve iletişim bilgilerini de belirtirler.

(3) Vekil, vasi veya kanuni mirasçı sıfatı ile yükümlü adına müracaat edenlerin, bu durumlarını ispata yarayan vekâletname veya mirasçılık belgesinin asıl ya da yurt içinde noterlerce, yurt dışında Türk Konsolosluklarınca onaylanmış suretleri talep dilekçelerine eklenir. Kanuni mirasçı sıfatıyla yükümlü adına geri ödeme müracaatında bulunanların her biri için, mirasçılık belgesinde belirtilen hak sahipliği oranları dâhilinde geri ödeme teklifinde bulunulur.

(4) Ödenen dövizler, yükümlülerin ödeme yaptığı tarihteki Avro karşılığı üzerinden, askerlik şubelerince bildirilmesi üzerine Hazine ve Maliye Bakanlığı Merkez Saymanlığınca iade tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz alış kuruna göre Türk Lirasına çevrilerek talep dilekçesinde belirtilen hesap numarasına aktarılır. Geri ödeme işleminin gerçekleştiği, Hazine ve Maliye Bakanlığı Merkez Saymanlığı tarafından ilgili askerlik şubesine bildirilir.

Dövizle Askerlik Hizmetine Tabi Yükümlülerce Yapılacak İşlemler

Dövizle askerlik hizmetine tabi yükümlülerce yapılacak işlemler şunlardır:

a) Dövizle askerlik uzaktan eğitiminde başarılı olmalarını müteakip, başvuru belgeleriyle birlikte bağlı bulundukları Türk Konsolosluklarına kendileri, vekilleri ya da vasileri aracılığıyla başvurmak.

b) Belirlenen döviz miktarını Türk Konsolosluklarına peşin ödemek.

c) Türk Konsolosluklarınca tanzim edilen Ek-15’te yer alan Dövizle Askerlik Hizmeti Başvuru Belgesinin ilgili bölümlerini imzalamak suretiyle başvuru işlemini tamamlamak.

Dövizle Askerlik Müracaatı

Yükümlülerin Başkonsolosluğumuza müracaat etmeden öncehttps://dovizle.msb.gov.tradresinden uzaktan eğitim uygulamasını tamamlamış olmaları zorunludur. Eğitimi tamamlamayan adayların başvuruları alınamamaktadır.

2019 yılı için geçerli dövizle askerlik bedeli 5.442,- Avro’dur. Bu ücrete ek olarak, 15,- Avro havale ve posta ücreti de tahsil edilmektedir. Ödemenin tamamı Başkonsolosluğumuzda yapılmakta olup, nakit veya internet bankacılığı üzerinden gerçekleştirilebilmektedir.



Sadece Türk Vatandaşlığına Sahip Olanların Başvuruları İçin Gerekli Belgeler:

1. T.C. Pasaportu

2. Oturma ve çalışma izni

3. Üç adet vesikalık fotoğraf

4. Güncel emeklilik sigortası dökümü

5. - Başvuran çalışıyorsa işyerinden çalıştığına dair güncel tarihli çalışma belgesi,

- Çalışmıyorsa başvuru tarihinde geçerli işsizlik belgesi,

- İşyeri sahibi ise işyeri ruhsatı ve işyerinin hala faaliyette olduğuna dair, vergi dairesinden vergi kaydı adındaki güncel tarihli belge getirilmelidir.

Çifte Vatandaşlar İçin Gerekli Belgeler:

1.T.C Kimliği veya T.C. Pasaportu

2.Yabancı ülke kimliği

3.Üç adet vesikalık fotoğraf

4.Yabancı ülke vatandaşlığına alınma belgesi

5.Yabancı ülke vatandaşlığı doğumla kazanıldıysa, doğum belgesi

6.Yurtdışında ikamet edilen süreleri gösterir belge

Çok Vatandaşlık Sahibi Olanların Muafiyet Başvurusu:

Çok vatandaşlık sahiplerinin askerlik muafiyeti ile ilgili esaslara 7179 sayılı Askerlik Kanunu ve Askeralma Yönetmeliğinde yer verilmektedir.

Çok vatandaşlık hakkına sahip olan ve bulundukları yabancı ülkelerde yapmış oldukları askerlik hizmetleri nedeniyle mülga 1111 sayılı Askerlik Kanunu kapsamında muafiyet hakkı olanların, 7179 sayılı Askerlik Kanununun yürürlüğe girdiği 26/6/2019 (hariç) tarihinden önce dış temsilciliklere başvurmuş olmaları halinde, bu talepleri yerine getirilir.

Halihazırda yürürlükte olan mevzuat uyarınca, uyrukluğunda bulunulan iki ülkeden birinde yapılan askerlik hizmetinin sayılmasına dair ikili anlaşmalar kapsamında askerlik hizmetinden muaf tutulacak yükümlülerin işlemleri anlaşma hükümlerine göre yürütülür. Bu çerçevede, Tunus ve ülkemiz arasındaki ikili anlaşmaya göre hem Türk hem Tunus vatandaşlığına sahip yükümlülerin Tunus’ta yaptıkları askerlik nedeniyle ülkemizdeki askerlik yükümlülüğünden muaf olmaları mümkündür.

Hem Türk hem Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) vatandaşı olan yükümlülerden, KKTC yetkili makamlarınca, KKTC kanunlarına göre zorunlu askerlik hizmetini yerine getirdikleri veya “askerliğe elverişli değildir” kararlı rapor aldıklarından askerlik hizmetinden muaf tutuldukları bildirilenler, askerlik yapmış veya muaf tutulmuş sayılır.

Türk Vatandaşlığa Sonradan Alınan Çok Vatandaşlık Sahiplerinin Muafiyet İşlemleri

Soy bağı esasına göre sonradan alınanlar hariç, Türk vatandaşlığına sonradan alınanlar, askerliklerini, vatandaşlığa alındıkları tarihteki yaş ve öğrenim durumlarına göre o yıl askerlik çağına giren yükümlüler gibi yaparlar. Vatandaşlığa alındıkları yıla göre emsalleri henüz yoklama görmemiş olanlar veya yoklaması devam edenler kendi doğumlularıyla, emsallerinin yoklama dönemi sona ermiş olanlar vatandaşlığa alındıkları yıl askerlik çağına giren doğumlularla işleme tabi tutulur.

Soy bağı esasına göre sonradan alınanlar hariç, Türk vatandaşlığına alınmadan önce, uyrukluğunda bulundukları ülkelerde askerlik yaptıklarını veya askerlik hizmetini yerine getirmiş sayıldıklarını belgeleyenler ile vatandaşlığa alındıkları yıl, doğum ay ve günleri dikkate alınmadan yirmi iki (22) ve daha büyük yaşta olanlar askerlik yapmış sayılır. Bu yükümlülerin şahsen askerlik şubelerine müracaatları beklenilmeden muafiyet işlemleri yapılır.

21 yaşında ve daha küçük doğumlu olanların askerlikleri, istekleri hâlinde vatandaşlığa alındıkları tarihten itibaren yoklamaları yapılmadan iki (2) yıl süreyle ertelenir. Ertelemelerinin sona ereceği yıl yoklamaları yapılarak o yıl askerlik çağına giren doğumlularla işlem görürler. Seferberlik hâlinde ihtiyaca göre askere sevk edilebilirler.

Yükümlülerce ibraz edilen belgelerin asıl nüsha olması, yeminli tercüman tarafından tercüme edilmiş ve noter tarafından da onaylanmış olması zorunludur. Aksi takdirde ibraz edilen belgelere işlem yapılmaz.

İbraz edilen belgelerin sonradan sahte olduğunun anlaşılması halinde haklarında suç duyurusunda bulunulacağı hususu yükümlülere tebliğ edilir ve sahte olduğunun anlaşılması halinde nüfusa kayıtlı oldukları askerlik şubesince yetkili Cumhuriyet başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.

Çeşitli nedenlerle Türk vatandaşlığını kaybettikten sonra yeniden Türk vatandaşlığına alınanlar sonradan Türk vatandaşı olanlar kapsamında değerlendirilmez. Bunların askerlik işlemleri, önceki askerlik durumları dikkate alınarak vatandaşlığı kaybettikleri tarihteki statülerine göre yürütülür.

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşı iken 29/5/2009 tarih ve 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 42. maddesi kapsamında Türk vatandaşlığını kazananlar, sonradan Türk vatandaşı olan yükümlü kapsamında değerlendirilir.

Askerlik Yapmaya Engel Sağlık Sorunları Nedeniyle Muafiyet Başvurusu:

Askerlik yapmaya engel sağlık sorunu nedeniyle askerlik muafiyeti ile ilgili esaslara 7179 sayılı Askerlik Kanunu ve Askeralma Yönetmeliğinde yer verilmektedir.

Askerlik hizmetini yerine getirmeye engel sağlık sorunu olduğunu beyan edenlerin sağlık muayeneleri, bulundukları yabancı ülke sağlık mevzuatına uygun şekilde resmi sağlık kuruluşlarında yaptırılır, alacakları muayene ve tetkik sonuçları veya sağlık raporları Türkçe tercümeleri ile birlikte Türk Konsolosluklarınca Milli Savunma Bakanlığı (MSB) Askeri Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğüne gönderilir. Bu raporlar Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Sağlık Yeteneği Yönetmeliği esaslarına göre incelenerek durumuna uygun sağlık kararı ile onaylanır.

Başvuru sahipleri, durumları ile ilgili olarak MSB tarafından alınan karar Dış Temsilciliğimize bildirildiğinde bilgilendirilir.


E – PASAPORT İŞLEMLERİ

Soru: E –pasaport başvurusu için neler gereklidir?

Cevap:

-Mevcut pasaport

-Nüfus cüzdanı / T.C. Kimlik Kartı

-İki adet fotoğraf ( beyaz fonlu, 5x6)

-Harç (Süresine göre değişmektedir.)

Soru: 18 yaşından küçükler için pasaport nasıl çıkartılır?

Cevap:

-Eski pasaport

-Nüfus cüzdanı

-İki adet fotoğraf ( beyaz fonlu, 5x6)

-Harç

-Anne ve babanın çocuğu ile birlikte müracaat etmesi gerekmektedir.

Çocuğun anne ve babasından herhangi birisi başvuru sırasında gelemeyecek ise, Muvafakatname ile başvuru yapılması gerekmektedir.

Mahkemeye intikal etmiş durumlarda Mahkeme kararının tasdikli aslı şarttır.

Soru: Pasaport kaybedildiğinde yapılması gereken işlemler nelerdir?

Cevap: Başkonsolosluğumuza doğrudan müracaat edilebilir. Kimliği ispat edici belgelerin (nüfus cüzdanı, T.C. Kimlik Kartı,ehliyet vb.) işlemleri kolaylaştıracaktır.

Soru: Pasaportlar ne kadar sürede teslim edilmektedir.

Cevap: Tanzimle ilgili herhangi bir teknik sorun yaşanmadığı takdirde başvuru tarihinden itibaren normal şartlarda 15-20 gün içerisinde ( bu süre beklenmeyen şartlar ortaya çıktığında 40-50 günü bulabilmektedir) Konsolosluk Şubemiz tarafından pasaportlar teslim edilebilmektedir.

Soru: Süresi biten pasaportumu uzatabilir miyim?

Cevap: Süresi biten pasaportlar için uzatma yapılmamaktadır. Yeni pasaport için müracaat edilmesi gerekmektedir.

Soru: 18 yaşından küçük çocuğumu kendi pasaportuma kaydettirebilir miyim?

Cevap: Anne veya babanın pasaportuna çocukların kaydı yapılmasına ilişkin uygulama sona ermiştir. Her T.C. vatandaşına ayrı pasaport tanzim edilmesi uygulamasına geçilmiştir.


DOĞUM

Soru: Doğum tescil işlemleri için neler gereklidir?
Cevap:

-Hastaneden doğum raporu (Fotokopisi)

- Doğum Hakkında Şahadetnamenin Aposttille edilmiş aslı

-Evlenme cüzdanı ve fotokopisi

-Anne ve babanın kimlik ve kimlik fotokopileri

-İstenilen belgelerle eşlerden birisi müracaat edebilir.


NÜFUS

Soru: Nüfus cüzdanı kaybedildiğinde yeniden başvuru esnasında talep edilen belgeler nelerdir?
Cevap:

- Eski tip Nüfus Cüzdanı düzenlenmemekle birlikte T.C. Kimlik Kartı başvurusu alınmaktadır.

- Şehir polis idarelerinden alınacak kayıp nüfus cüzdanı yazısı

- Bir adet5x6 ebadındabiometrik fotoğraf.

- T.C. vatandaşı olduğunuzu belgeleyen bir kimlik

Soru: T.C. Kimlik Kartı Başvurusu için gerekli belgeler nelerdir?

Cevap:

-Eski tip Nüfus Cüzdanı

- 5x6 ebadında Biyometrik Fotoğraf

- İşlem ücreti olarak 8 USD.

- T.C. Kimlik Kartının kaybı halinde 14 USD ücret tahsil edilmektedir.

Soru: Evlilik dışı olan çocuğumun tescil işlemleri için neler gereklidir?

Cevap: Anne T.C. vatandaşı ise hastaneden alınan doğum belgesi ve annenin T.C. vatandaşı olduğunu ispata yarar belge yeterlidir. Baba T.C. vatandaşı ise, anne ve babanın beyanı ile babalığı tanıma senedi gerekmektedir.

Not: Evlilik dışı olan çocuk, çocuğun annesiyle veya babasıyla sonradan evlenilmesi durumunda evlilik içinde tescil ediliyormuş gibi işlem görür.

Soru: Babalığı tanıma senedi nasıl düzenlenir?

Cevap: Babalığı tanıma senedi düzenlenebilmesi için aşağıda belirtilen belgelerle Konsolosluk Şubemize müracaat edilmesi gerekmektedir.

- Çocuğun hastaneden alınan doğum belgesi,

- Çocuğun doğum şahadetnamesi,

- Babalığın muayyen edildiğine dair şahadetname,

- Annenin doğum şahadetnamesi

- Annenin bekâr olduğunu gösteren belge (form 14)

Not: Başka bir dilde olan belgelerin noter tasdikli sureti gerekmektedir.



EVLİLİK

Soru: Yurtdışında evlilik işlemleri için istenilen belgeler nelerdir?

Cevap:

-T.C. vatandaşının Türkiye’de bağlı bulunduğu kurumdan evlenme ehliyet belgesi (nüfus kayıt örneği de olabilir)

-Yabancı vatandaşın kendi kurumlarından;

Forma 14

Şahsiyet vesikası

Doğum şahadetnamesi

Nikâh hakkında şahadetname

Yabancı makamlar önünde evlenen vatandaşlarımızın, yabancı eşin bekârlık belgesi, şahsiyet vesikası, doğum şahadetnamesi ve nikâh şahadetnamesi ile bunların tercümeleri ile birlikte evlilik tescili için 30 gün içinde Başkonsolosluğumuzabaşvurmaları gerekmektedir.

Soru: Evlilik tescil işlemi ne kadar sürmektedir?

Cevap:Başvuru 1-2 gün içinde tescil edilmektedir.

Soru: Başkonsoloslukta evlenmenin koşulları nedir?

Cevap: T.C. Başkonsolosluğunda evlenebilmek için çiftlerden her ikisinin de T.C. vatandaşı olması gerekmektedir. T.C. vatandaşı olan çiftin evlendirme işlemi için önceden Konsolosluk Şubemizi arayarak randevu alması gerekmektedir.



VİZE İŞLEMLERİ

Vize başvuruları www.konsolosluk.gov.tr internet adresi üzerinden yapılacak vize ön başvurusu sonrası alınacak "Vize başvuru formu" ile Başkonsolosluğumuz tarafından verilecek "Türkiye'ye giriş taahhüt ve bilgi formu"nun Başkonsolosluğumuza teslim edilmesi ile yapılabilmektedir. (Başvuru sırasında fotoğrafın yüklenebilmesi için mutlaka tarayıcısı olan bir bilgisayar ya da akıllı telefon kullanılmalıdır!!!)

Çalışma vizesi başvuruları hariç diğer bütün vize başvurularında yabancı vatandaşların kalacakları süreyi kapsayan sağlık sigortası yaptırmış olmaları gerekmektedir. Bu itibarla 6458 sayılı Kanunun sağlık sigortalarına ilişkin hükmü gereği ülkemize gelmek üzere vize başvurusu yapacak yabancılardan aşağıda belirtilen asgari koşulları kapsayan sağlık sigortası talep edilecektir.

- Ani rahatsızlık ve hastalıklara ilişkin tıbbi tedavi teminatı (Asgari teminat limiti 30.000 Euro),

- Sigortalının, tedavinin verilebileceği en yakın sağlık kuruluşuna seyahati veya nakli,

- Sigortalının taburcu olduktan sonra ikamet adresine nakli,

- Vefat eden sigortalının nakli,

Soru: Çalışma vizesi için hangi belgeler talep edilmektedir?
Cevap:

Form

Pasaport

İş sözleşmesi

Şirket Yazısı (T.C.Nahçıvan Başkonsolosluğuna hitaben)

Şirket yetkilisine ait imza sirküleri

Şirket Ticaret Sicil Gazetesi örneği

Not: Çalışma Vizesi için başvuran kişiye Başkonsolosluğumuzca referans numarası verilmektedir. Sözkonusu numara ile sözleşme yaptığı şirket yetkilisinin vize başvurusunda bulunan kişi adına 30 gün içerisinde www.csgb.gov.tr adresinden müracaat etmesi gerekmektedir.

Başkonsolosluğumuz aracılığıyla yapılan başvurularda giriş vizesi harcı olarak 60 ABD Doları tutarı tahsil edilmektedir.

Soru: Aile birleşimi vizesi için hangi belgeler talep edilmektedir?

Cevap: Türkiye’de ikamet eden kişinin birinci derecede akraba olması şarttır.

Türkiye’de ikamet eden kişinin Noter tasdikli davetiyesi ve ikamet teskeresi fotokopisi

Pasaport

Davet eden Azerbaycan vatandaşı ise Nikâh Hakkında Şahadetname'nin tercüme edilmiş Apostille yapılmış bir örneği .

Soru: Türk vatandaşları ile evli olan Azerbaycan vatandaşlarının vize başvurusu nasıl yapılmaktadır?


Cevap: Türkiye’de bulunan Azerbaycan vatandaşlarının Türkiye’ ye girişlerinde herhangi bir giriş yasağı yok ise, Türkiye’ye geldikleri ilk bir ay içerisinde ikamet edecekleri şehrin Göç İdaresi İl Müdürlüğü'ne müracaat ederek, evliliklerinden dolayı ikamet tezkeresi almak zorundadırlar. Haklarında giriş yasağı bulunanların ise yasaklarını kaldırılması için Başkonsolosluğumuza Türk vatandaşı eş tarafından verilen noter onaylı taahhütname ve aile cüzdanı fotokopisi, vize müracaat formu ile müracaat etmesi gerekmektedir. Yasağın kaldırılması süreci yaklaşık 3 hafta -1 ay kadar sürebilmektedir.

Soru: Azerbaycan’da ikamet eden ve çalışan, vize gereken diğer yabancı ülke vatandaşlarının vize müracaatları sırasında talep edilen belgeler nelerdir?

Cevap:

- Çalıştıkları şirketten görev yazısı

- Oturma ve çalışma izinleri

- Pasaport ve fotokopisi

- 1 adet resim (3x4)

- Müracaat formu doldurulması gerekmektedir.

- Türkiye’de davet eden şirket mektubu

- Turizm amaçlı ise otel rezervasyonu ve gidiş-dönüş uçak bileti

Eğitim – Öğrenim-Doktora-Staj kursu vizeleri:

- Eğitim – Öğrenim-Doktora -Staj kursu vizeleri için Türkiye’de başvurdukları üniversitelerden ve diğer resmi kurum kuruluşlardan alacakları kabul belgelerini, Türkiye'de vize muafiyeti ile kalacakları 3 ay boyunca geçerli seyahat sigortalarını, Türkiye'de geçimlerini sağlayacakları gelirlerinin olduğunu gösterir belgelerini ibraz etmeleri halinde gerekli vize işlemleri yapılacaktır.

Not: Türkiye’de kısa süreli ikamet almak için (en fazla 1 yıl) aşağıda belirtilen hususların olması şartı aranmaktadır.

1) Türk vatandaşı ile evli

2) Üniversite öğrencisi

3) Çalışma izni (Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’ndan)


NOTER İŞLEMLERİ

1 Vekâletnameler

Vekâletname işlemlerinde aşağıdaki belgelere ihtiyaç bulunmaktadır.

- Pasaport ve/ya nüfus cüzdanı

- Vekil tayin edilecek kişinin nüfus bilgileri

- Tapu, her türlü gayrimenkul alış-satış, miras-intikal, avukat, boşanma, her türlü mahkeme ile ilgili işlemler ile bankalarda yapılacak işlemlere ilişkin vekâletlerde müracaat edenin iki adet vesakalık fotoğrafı gerekmektedir.

2- Muvafakatname

18 yaşından küçük çocukların pasaport işlemlerinde EGM (Emniyet Genel Müdürlüğü) pasaport şubelerinde anne ve babanın muvafakatine ihtiyaç duyulmaktadır. İşlem sırasında eşlerden birisi yoksa noterden ya da konsolosluklardan alınacak muvafakatname talep edilir. Muvafakatname işlemi için müracaat eden anne veya babadan aşağıdaki belgeler talep edilir.

- Müracaat edenin T.C. Kimlik kartı ve pasaportu

- İki adet vesikalık fotoğraf

- Muvafakat edilen çocuğun nüfus bilgileri

Azerbaycan Makamlarından Alınan Evrak Tasdikleri

Nahçıvan makamlarından alınan ve Türkiye’ye gönderilecek olan her türlü belgelerin tercüme edildikten sonra ya Azerbaycan Adalet Bakanlığı tarafından Apostille şerhinin tatbik edilmesi ya da Başkonsolosluğumuzda Noter onayının 20 $ karşılığında yapılması zorunludur.

Tereke İşlemleri ( Yurtdışında vefat eden vatandaşların nakil işlemlerinin yapılması)

Soru: Nahçıvan’da T.C. vatandaşının vefat etmesi durumunda hangi belgeler gereklidir?

Cevap:

- Ölüm raporu

- Bulaşıcı hastalık olmadığına dair rapor

- Pasaport ve nüfus cüzdanının asılları vefat edenin en yakını tarafından konsolosluğa ibraz edilir.

Atatürk

Pazartesi - Cuma

09:00 - 12:30 / 14:00 - 18:00

Konsolosluk Şubesi Müracaat saatleri: 09:00-12:30 ve 14:00-17:00
1.01.2024 2.01.2024 Yılbaşı Tatili
20.01.2024 Milli Matem Günü
8.03.2024 Kadınlar Günü
20.03.2024 24.03.2024 Nevruz Bayramı
10.04.2024 11.04.2024 Ramazan Bayramı
9.05.2024 Faşizme Karşı Zafer Günü
28.05.2024 Respublika Günü (Cumhuriyet Bayramı)
15.06.2024 Milli Kurtuluş Günü
15.06.2024 16.06.2024 Kurban Bayramı
26.06.2024 Silahlı Kuvvetler Günü
29.10.2024 Cumhuriyet Bayramı
8.11.2024 Zafer Günü
9.11.2024 Azerbaycan Cumhuriyeti Devlet Bayrağı Günü
31.12.2024 Dünya Azerbaycanlıları Dayanışma Günü